איך שגלגל חשמלי מסתובב לו,
BYD עוקפת את טסלה!
החברה המובילה ביותר בתחום הרכבים החשמליים כיום היא BYD (SHE: 002594) הסינית,
אשר נתמכת על ידי לא אחר מאשר וורן באפט.
BYD, חברה שמאסק צחק עליה בעבר, עקפה את טסלה (NASDAQ: TSLA)
בסוף השנה שעברה כמובילה במכירת רכבים חשמליים בעולם.
In 2010, Elon Musk didn’t view China’s BYD as a threat. He laughed at BYD.
In 2023, BYD exceeded Tesla, became a “threat”.
Forcing Biden to impose tariffs is, in a way, a tribute to China's progress in EV manufacturing from America's top tier. https://t.co/gmKA2URziN pic.twitter.com/rCsPVXrVcE
— Li Zexin (@XH_Lee23) May 19, 2024
נכון לרבעון הראשון של השנה, טסלה החזירה לעצמה את ההובלה,
אך השתיים מתחרות ביניהן בצורה צמודה צמודה.
בנוסף, BYD מציגה כעת מערכת הנעה היברידית חדשה המסוגלת לנסוע מניו יורק למיאמי ללא צורך בתדלוק
מרחק של כ-1,200-1,300 מייל, רחוק בהרבה מטווחי הרכבים ההיברידיים הקיימים בשוק.
מניות BYD בהונג קונג עלו ביותר מ-5% ברביעי!
ויש לכך מספר סיבות,
ראשית, טסלה היא הרכב החשמלי הנמכר ביותר בארה"ב,
אך היא מאבדת נתח שוק למתחרים זרים שיכולים לייצר רכבים בזול יותר.
למרות שטסלה היא חלוצה בתחום הרכבים החשמליים,
היא לא הציגה חידושים משמעותיים בשנים האחרונות שיצדיקו את המחיר הגבוה.
RIP Tesla. Latest sedan versions of BYD Qin L and Seal 06 models feature ultra-long range PHEV technology (starts at $13,775) and can go >1200 miles nonstop — that’s New York to Miami on a single charge 🔌 + tank of gas ⛽️
A $TSLA would need at least 6 charging stops 😂 https://t.co/FjMbAMl7E0 pic.twitter.com/ELSiwKPxHG
— Facts Chaser 🌎 🤦🏻♂️ (@Factschaser) May 28, 2024
זו כנראה אחת הסיבות לכך ש-BYD,
שמייצרת גם רכבים חשמליים וגם היברידיים, מתחילה להוביל בשוק העולמי.
סין היא שוק הרכב הגדול בעולם, ו-BYD היא החברה המובילה בו,
כשהיא עקפה את פולקסווגן בשנה שעברה.
בנוסף לכך, הרכבים הסיניים יחסית זולים.
שני הדגמים החדשים עם מערכת ההנעה החדשה מתחילים
במחיר של כ-14,000 דולר, לעומת כ-28,000 דולר לטויוטה פריוס,
ההיברידית הנמכרת ביותר בארה"ב.
ההתפתחות של BYD מיצרנית קטנה לחברה עולמית הפתיעה רבים,
כולל אילון מאסק, שביטל אותה בזלזול בראיון לבלומברג בשנת 2011.
בעשור שעבר מאז הראיון, מאסק חזר בו ואמר בינואר האחרון
שהוא מאמין שיצרני הרכבים החשמליים הסיניים "יכולים להשמיד את רוב החברות האחרות בעולם"
אם לא יושמו הגבלות סחר חזקות יותר. (הגבלות אלו נכנסו לתוקף לפני שבועיים)
בנתיים, ל-BYD יש יתרון נוסף היא מייצרת גם רכבים היברידיים.
כבים היברידיים כמו הפריוס היו אמורים להיות שלב מעבר קצר לעתיד חשמלי מלא.
אבל בארה"ב, מכירות רכבים חשמליים מתקשות חלקית בגלל מחסור בתשתית תומכת.
הרכבים החשמליים כיום מגיעים לטווחים של יותר מ-300 מייל לטעינה,
שזה יותר ממה שרוב האנשים נוסעים לפני עצירה,
אך עדיין אין מספיק עמדות טעינה כדי לשכנע
את הלקוחות לזרוק את רכבי הבנזין לפח.
הסיבה העיקרית לכך שצרכנים ישראלים וגם אמריקאים
לא ממהרים לרוץ לקנות רכבים חשמליים היא מחסור בעמדות טעינה.
(לפי סקר של JD Power)
בינתיים, אנחנו קונים יותר רכבים היברידיים, שהם זולים יותר מרכבים חשמליים,
חוסכים בדלק לאורך זמן וכמובן מעט יותר ידידותיים לסביבה ממנועים רגילים.
(אך חשוב לזכור, הם עדיין פועלים על דלקים)
לבנתיים, טסלה ויצרנים אמריקאים אחרים
מוגנים מתחרות סינית על ידי מכסים גבוהים ומגבלות רגולטוריות חמורות.
אך לא ברור כמה זמן ההגנות הללו יימשכו אם הצרכנים האמריקאים
יתחילו לדרוש את האפשרויות הזולות יותר הקיימות בחו"ל.