איך ניתן בכל זאת להבטיח שהאתר שלנו מותאם למשתמשים,
מעניק להם חווית משתמש מעולה ופונה אליהם בצורה המתאימה ביותר?
אפיון אתרים באמצעות שימוש בכלי בינה מלאכותית – התמונה מתוך DELL -E
הכל מתחיל באפיון מדויק
אפיון אתר אינטרנט הינו תהליך שבו נתכנן ונעצב את חוויית המשתמש (UX) ואת ממשק המשתמש (UI).
התהליך מבוצע על ידי מאפיין אתרים מקצועי וכולל אפיון מטרות האתר, המענה שהוא אמור לספק,
מיהם הגולשים באתר, ניתוח של הגולשים באתר והתנהגותם וזיהוי קהל היעד
שמייצר את מירב ההכנסות ואליו יופנו המסרים.
כאן בונים את זהות הלקוח שאותו האתר אמור לשרת,
ואל נעליו ייכנסו ויצעדו לאורך כל הדרך צוותי פיתוח האתרים והעיצוב הגרפי.
בשלב הבא, מתכננים את מבנה האתר, המסע שהגולש אמור לעבור ואת התוכן שהוא צפוי לפגוש בכל נקודה.
העבודה כוללת בין השאר יצירת מפת אתר (Sitemap) כדי לבחון את ההיררכיה,
לקבוע את רשימת הדפים הדרושים עבור האתר והתכנים שרלוונטיים לכל דף.
כמו כן, תכנון של כלי הניווט, הפונקציות והאלמנטים שיש לשלב באתר בהתאם לאופיו,
יעדיו והרגלי הגלישה של קהל היעד.
בנקודה זו מתגבש מסמך האפיון – התוכנית לפיתוח האתר ועיצוב ממשק משתמש.
בעזרת התוכנית האדריכלית של האתר מתחילים לפתח ולבנות את האתר
באמצעות שימוש בטכנולוגיות פיתוח אינטרנט מתאימות.
זה כולל כתיבת קוד HTML ו-CSS כדי ליצור את המבנה והעיצוב של האתר,
וכתיבת קוד JavaScript ליצירת תכנית הפעולה של האתר.
בשלב הזה, נבדקת התאמת הקוד לדפדפנים ולפלטפורמות ניידות שונות.
אחרי שהאתר עובד במלואו, נעשים מספר בדיקות וניתוחים כדי לוודא שהאתר
פועל בצורה חלקה ומתאים לכל התצורות השונות של מסכי המחשב והטלפונים הניידים.
נבדקים זמן טעינה, תקינות קישורים, בדיקת תוכן, ניתוח שימושיות וכדומה.
על ידי הצגת תוצאות המדדים הללו, אנו מבצעים שיפורים באתר
כדי לפתור בעיות ולתפעל את האתר באופן מקצועי ויעיל.
בסיום תהליך אפיון האתר, נעשות כמה בדיקות סופיות ומדדים לפני השקת האתר החדש.
זה כולל בדיקות אבטחה, בדיקות פונקציונליות, בדיקות ביצועים ועוד.
לאחר שהאתר מקבל את האישור הסופי, הוא מועלה לשרת ומשוחרר לציבור.
חשוב לזכור שתהליך אפיון אתר אינטרנט הוא תהליך מתמשך ומורכב,
וכולל מספר שלבים שונים הדורשים ידע מעמיק, ניסיון והתמדה.
אפיון מקצועי מצמצם משמעותית תקלות שעלולות לצוץ בזמן שהאתר באוויר.
במקרה כזה עלויות התיקונים, שעות הפיתוח וההפסד הכלכלי בגין אתר לא זמין,
גבוה הרבה יותר מעלותו של תהליך אפיון מעמיק ומקצועי וטיפול בתקלות עוד בשלב הפיתוח.
השילוב של מאפיין UX המומחה באפיון חוויית משתמש עם צוותי פיתוח אתרים
ועיצוב גרפי מקצועיים יכול להביא לתוצר סופי – אתר עסקי איכותי עם חוויית משתמש
שמקדמת את מטרות האתר ומעלה את הסיכויים להמרת הלקוח.
כש-UX , UI ו-AI נפגשים: שילוב בינה מלאכותית בתהליך האפיון
עד כאן הבנו שהאפיון הוא שעושה את ההבדל בין אתר שמספק
חווית משתמש איכותית ומייצר אחוזי המרה גבוהים לבין כזה שלא.
מתוך ההכרה בחשיבות הקריטית שיש לשלב אפיון האתר,
אנו באופן מתמיד חותרים לפיתוח ושכלול של שיטות המחקר וניתוח הנתונים.
לאחרונה קיבל תהליך האפיון חיזוק משמעותי כפועל יוצא מההתפתחות בתחום הבינה המלאכותית.
דרך שימוש באלגוריתמים מתקדמים וטכנולוגיות חכמות,
כלים אלו מאפיינים ומנתחים את האתר שלנו ומציעים מהלכים ופתרונות לשיפורו.
כלי ה- AI מאפשרים לנו לזהות בעיות ולהמליץ על דרכי פעולה,
שינויים ושיפורים באתר ועל ידי כך לעשות אופטימיזציה לחוויית המשתמש.
לדוגמא: אם מספר גדול של משתמשים נוטשים את האתר בדפים מסוימים,
כלי AI יודע לזהות את אזורים אלו ולהציע פתרונות עבורם.
תוכנות AI שעוסקות בניתוח שפה טבעית ולמידת מכונה (Machine Learning)
עשויות לסייע אף הן בתהליך האפיון.
הן מאפשרות לזהות את המונחים הנפוצים שהמשתמשים מחפשים
ולהציע רעיונות לתוכן חדש ומקורי שעשוי להיות שימושי עבור הקהל המטרה.
בעזרת כלי AI מסוג זה מנהל האתר יכול להתאים את התכנים והמוצרים
לקהל היעד ולהציע לו חוויה משופרת ומותאמת אישית.
בנוסף, למידת מכונה עמוקה (Deep Learning) מאפשר לתהליך האפיון להיות יעיל וממצה.
בעזרת טכנולוגיות ה-LSTM ו-GRU , ניתן לכוון את התהליך כך שיעזור למנהלי האתר
לקבל תובנות חשובות על המשתמשים, על הצרכים שלהם, וכן על התנועה וההפניות לאתר.
יתרונות וחסרונות של תוכנות AI לאפיון אתרים
לפני שנרתום את כלי ה- AI לתהליך אפיון אתר חדש, חשוב לזכור ולקחת בחשבון
את כל היתרונות והחסרונות שבו.
מצד אחד יש לכלי ה-AI את היכולת לתפוס מספר גדול של נתונים ולספק
תובנות מועילות שאינן זמינות ללא הטכנולוגיה הזו. מצד שני,
יכולת הדיוק פוחתת במצבים מורכבים מה שעלול לגרור קבלת החלטות שגויות.
5 יתרונות לשימוש ב- AI לטובת אפיון אתר
שיפור חוויית המשתמש: בעזרת כלי בינה מלאכותית, ניתן להבין את דרישות המשתמשים
וליישם אותם בתכנון האתר, זה מאפשר לייצר אתר המספק חוויית משתמש מעולה.
בסופו של דבר בצורה זו ניתן לצמצם משמעותית את אחוזי הנטישה ולהגדיל את אחוז ההמרה של הגולשים.
חיסכון בזמן ומשאבים: השימוש בכלים הללו יכול לחסוך זמן ומשאבים למאפייני האתר
ולעזור לו לזהות נקודות לשימור ושיפור.
זיהוי בעיות: הסרת חסמים שמשפיעים על חווית המשתמש באתר, זיהוי נקודות נטישה,
הוספה של תוכן והסרה של כזה שלא מתאימים לקהל היעד.
זמינות למידע: כלי בינה מלאכותית מאפשר לאסוף מידע מרחבי האינטרנט ולזהות מגמות
וטרנדים בתחומים שבהם פועל האתר המאופיין.
כך ניתן להבין את הצרכים של הלקוחות שלך וליישם אותם בתכנון האתר.
מחקר מתחרים: כלי בינה מלאכותית מאפשר לנו לבקר ולחקור את האתרים של המתחרים,
לזהות את האפיון הייחודי שלהם, לאתר את החוזקות ולהשתמש בממצאים
על מנת לייצר אתר טוב יותר עם בידול שימשוך לקוחות.
5 חסרונות לשימוש ב- AI בתהליך האפיון
תקלות וטעויות – האלגוריתם של ה-AI עשוי לטעות או לחשוב על פתרונות
לא מתאימים כתוצאה מהתפקיד המורכב שלו.
זאת הסיבה שאי אפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות, בתהליך האפיון חשוב
לבדוק היטב את הפתרונות המוצעים ע"י ה-AI.
תלות בטכנולוגיות – שימוש ב-AI דורש טכנולוגיות מתקדמות וגישה למאגרי מידע גדולים.
השימוש בטכנולוגיות כאלו עשוי לייקר את עלויות הפיתוח ולחרוג ממסגרת התקציב.
מדיניות פרטיות – כלי בינה מלאכותית עשוי לאסוף מידע אישי ורגיש על המשתמשים,
כך שחשוב לוודא שהשימוש בכלי עומד בתקני פרטיות ובדיקות אבטחה רלוונטיות.
מוגבלות – כלי בינה מלאכותית יכול להיות מוגבל על ידי הנתונים הזמינים לו ועל ידי
האלגוריתמים והמודלים שהוטענו לתוכו.
כך שחשוב לבדוק את ההגבלות של הכלי בזמן אפיון האתר ולפעול בהתאם.
קושי בניתוח התוצאות – לעיתים המידע שמתקבל מה-AI עלול להיות מורכב וקשה לניתוח והבנה.
חשוב להיות מודעים לכך שלא תמיד ניתן לפענח מהם הגורמים שהביאו את האלגוריתם
לבחור את הפתרונות וזה מקשה על היכולת לבחור את ההמלצה הטובה ביותר.
ה- AI בשירות האתרים שכולנו מכירים
Netflix – משתמשת בטכנולוגיית AI על מנת להתאים את התוכן שהיא מציעה לכל לקוח מתאים לו ביותר.
הכלי מאפשר ל-Netflix להתאים את הסדרה או הסרט לטעם האישי של הלקוח
ולהציע לו תוכן מתאים יותר לפי ההיסטוריה הצפייה שלו.
Amazon – מציעה את המוצרים שלה בהתאמה אישית לכל לקוח על מנת לספק לו חוויית קניות ייחודית לו.
כלי ה- AI מזהה את המוצרים המועדפים על הלקוח, מציע תוספות ומוצרים קשורים
נוספים ומפעיל קמפיינים פרסומיים ממוקדים לטעמו וצרכיו של הלקוח.
Spotify – גם היא עושה שימוש ב- AI על מנת להציע למשתמש שירים ואוספים שעשויים לעניין אותו.
בעזרת ה-AI האפליקציה מזהה את הטעם המוזיקלי של הלקוח ומציע לו
שירים ואמנים נוספים על פי הסגנון המוזיקלי שלו.
כמו כן, כלי ה-AI יודע לייצר ולהציע לכל משתמש רשימות השמעה מותאמות אישית,
אותן ניתן לשתף עם חברים.
לסיכום:
שימוש בכלי בינה מלאכותית בתהליך של אפיון של אתר חדש יכול לסייע בשיפור האיכות והיעילות של האתר,
לחסוך בזמן ומשאבים, לשפר את חוויית המשתמש, לסייע בזיהוי בעיות והנגשת פתרונות לשיפור האתר.
כלי בינה מלאכותית מאפשר גם לעבד נתונים גדולים בצורה יעילה ומסודרת,
לזהות מגמות וטרנדים בתחום האתר וליישם אותם בתכנונו.