האם טוויטר בצורה שאנו מכירים אותה לא תהיה יותר?
מאסק כבר הציג את הסימון הזמני של X, שהוא בחר מתוך מגוון הצעות ורעיונות שהוגשו על ידי המשתמשים ברשת עצמם.
— Elon Musk (@elonmusk) July 23, 2023
מאסק גם התייחס לשינוי צבע הדגל של האפליקציה מכחול לשחור (מזכיר לכם אפליקצייה חדשה ונחמדה של המתחרה צוקרברג בשם טרדס?).
נקודה מעניינת נוספת היא שהפוסטים עצמם ברשת, כבר לא ייקראו עוד "ציוצים" (tweets) אלא "איקס" (X).
ועכשיו נשאלת השאלה, מדוע חברה תחריב שנים של הון שהושקע על מיתוג בשם טוויטר כשאין כמעט צורך לכך (כלומר אין כרגע שערורייה שלילית שמצריכה ריחוק מהמותג)?
שם המותג "X" היה חלק מתוכנית המאסטר של מאסק עוד משנות ה-90, כאשר הוא התחיל להשיג שם לעצמו בתחום התשלומים המקוונים. מאסק הקים בנק תשלומים בשם "X.com", אשר היה מיועד לאפשר תשלומים מיידיים וחינמיים ללא עמלות, וכמו כן הלוואות ותפקידים בנקאיים נוספים, הכול תחת מערכת פשוטה ומאוחדת אחת.
https://t.co/bOUOek5Cvy now points to https://t.co/AYBszklpkE.
Interim X logo goes live later today.
— Elon Musk (@elonmusk) July 23, 2023
כאשר החברה שלו עברהת תהליך מיזוג עם חברת PayPal המפורסמת, השותפים החדשים שלו לא הסכימו עם הקונספט של ה-X, ובסופו של דבר מאסק נאלץ לוותר על התוכנית ולהמשיך לעניינים אחרים.
אך הרעיון והשם נשארו עמו, ומאסק ממשיך להאמין כי יכול ליצור אפליקציה מהפכנית שתשנה את המשחק, אשר תשתמש בתשלומים כאבן יסוד ולאפשר מגוון פעילויות עסקיות, בנוסף לרכיבים חברתיים, תרבותיים ובידוריים.
מאסק טוען פעמים רבות כי רכישת Twitter היא הבסיס למימוש ל־"X" אך למרות תקוותיו הרבות, הקמת X לא תהיה משימה פשוטה, בכלל.
כיוון שכל פלטפורמת רשת חברתית אחרת כבר ניסתה את אותו הדבר. לדוגמה, Meta כבר שנים נוהגת להקל על תשלומים מוטמעים במערכת, אך בהצלחה מוגבלת מאוד. האתגרים כאן הם רבים. למשל, רשויות רגולטוריות אינן רוצות להפעיל תשלומים שמתעלמים מהמערכות הבנקאיות הקיימות. בנוסף, משתמשים מערביים נהוגים להראות פחות עניין בביצוע תשלומים ורכישת מוצרים באפליקציות חברתיות.
מנגד למערב, מדינות אסיאתיות נמצאות במקום אחר לחלוטין. משתמשי רשתות החברתיות באסיה הביעו העדפה חזקה להשתמש באפליקציות כמערכת תשלומים וזיהוי מפושטת, וכך גם ממשלות חלקן כאמצעי למעקב טוב יותר אחר פעילות האזרחים. בניגוד לממשלות המערביות, אשר אין להן את אותו דרגת שקיפות ושליטה על תהליכים דומים, לכן גם כל חברות המדיה החברתית ניסו ליצור גרסת מערבית של WeChat, אך הדבר אינו פשוט כמו לטעון שרוצים לעשות זאת ומהרצון ועד השלב של להוציא לפועל יש עוד הרבה דרך לעשות לשם כך.
למרות שזה קרה לפני 24 שנה, כאשר אילון בפעם הראשונה חשב על הרעיון, ואכן נראה כי את הרכבת הוא כבר פספס, הוא נשאר מסור ברעיון שהוא הטמיע בדמיון שלו, שנכון להיום הסיכויים שאכן ייתכן כי הרעיון יתגשם, נראים קלושים לגמרי.
אבל הוא ינסה בכל זאת.
X עומדת להיות ״הטוויטר החדש״, הממחישה את העידן הבא של הרשת, ומתרחקת ככל האפשר מהעבר שלה.
מדובר בגישה שעל פניו נראית פגומה, ואף תגרום לאפליקציה לאבד מהכוח שלה. אך אולי מוסק ויאקארינו מחזיקים אסים נוספים אצלם בשרוול, שמעבר לדחיפת רעיונות ישנים בעזרת טוויטר, יגרום לזווית חדשה זו להיות מעבר מרענן יותר מהגשמת חלומות בהקיץ של מיליארדר.
אנחנו נגלה בקרוב לאן כל זה מוביל, עם עידן ה-X שכבר מתחיל באפליקציה.