מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם
בשנת 2023, חוותה שינוי משמעותי במצבה הפיננסי,
כאשר מניותיה עלו ב-178% – השנה הטובה ביותר מאז הנפקתה לציבור.
השינוי הזה בא לאחר שנת 2022 קשה במיוחד, שבה נרשמה ירידה של 64% בערך המניות.
השיפור המרשים בביצועים הפיננסיים של מטא נבע בעיקר מחיתוכי עלויות נרחבים, כולל פיטורי יותר מ-20,000 עובדים!
וממיקוד מחודש בפעילות העיקרית של החברה – הפרסום הדיגיטלי.
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל החברה
הכריז בתחילת 2023 כי זו תהיה "שנת היעילות" של החברה.
המטרה העיקרית של צוקרברג הייתה להפחית את ההוצאות הכבדות של החברה, במיוחד לאור האתגרים הכלכליים,
התחרות המוגברת והפסדי הפרסום ש"גרמו להכנסותינו להיות הרבה יותר נמוכות ממה שציפיתי", כפי שהוא ציין.
לאחר שלושה רבעונים רצופים של ירידה במכירות בשנת 2022, חזרה הצמיחה ב-2023,
וברבעון השלישי רשמה Meta גידול של 23% – הגידול החד ביותר בשנתיים האחרונות.
התוצאות הללו נבעו מהתאוששות בפרסום הדיגיטלי וכיבוש נתח שוק על חשבון המתחרים (Alphabet ו-Snap).
הגורם המרכזי לשיפור היה שינוי בגישתו של צוקרברג,
שהקשיב יותר לדאגות המשקיעים והגיב באופן שונה לעומת העבר.
למרות ההשקעה הרבה במטאוורס, שצוקרברג רואה כעתיד החברה,
הוא מיקד מחדש את העסק לכיוון הפרסום הדיגיטלי והגיב לדאגות המשקיעים לגבי הוצאות בלתי מבוקרות.
עם זאת, עדיין קיימים אתגרים משמעותיים לקראת 2024.
Meta דיווחה בדוח הרווחים האחרון ששוק הפרסום הדיגיטלי עדיין מתמודד עם אי ודאות,
במיוחד בגלל המלחמה בין ישראל לחמאס.
החברה גם מתמודדת עם מספר תביעות חדשות הטוענות כי מוצריה מזיקים וממכרים לילדים.
וכמו כן, המציאות הווירטואלית עדיין נחשבת לשוק נישה,
למרות הקידום הרב של Meta למערכת ה-Quest 3 החדשה.
למרות הביצועים החזקים של מטא ב-2023, ישנם אנליסטים שעדיין סקפטיים לגבי החברה.
חששות אלו כוללות את התלות של Meta בפלטפורמות חיצוניות כמו:
iOS של אפל ואנדרואיד של גוגל, שמהוות סיכון לשינויים מדיניותיים משמעותיים.
כמו כן, החברה עדיין מתמודדת עם התחרות הגוברת מצד טיקטוק והצורך להתאים את עצמה לשינויים בשוק הפרסום הדיגיטלי.