אפל, מטא וגוגל יקנסו?
האיחוד האירופי החל בחקירות נגד ענקיות הטכנולוגיה:
אפל (NASDAQ: AAPL), מטא (NASDAQ: META) וגוגל (NASDAQ: GOOG).
בחשד שהן לא עומדות בדרישות של חוק השווקים הדיגיטליים החדש (DMA).
החוק, שנועד לקדם תחרות בשירותים הדיגיטליים,
דורש מפלטפורמות מקוונות דומיננטיות להעניק למשתמשים
יותר אפשרויות ולמתחרים יותר הזדמנויות להתמודד.
הוועדה האירופית חושדת
שמספר פרקטיקות של כל אחת מהחברות לא עומדות בקריטריונים של ציות יעיל לחוק.
במידה והחקירות יגלו חוסר ציות מלא, החברות עלולות להיקנס בקנסות כבדים,
כך אמר הקומיסר האירופי תיירי ברטון.
ה-DMA מחייב פלטפורמות מקוונות דומיננטיות,
לאפשר למפתחי אפליקציות "להכווין" צרכנים להצעות
מחוץ לחנויות האפליקציות הדומיננטיות, ללא תשלום.
זה כולל גם את Amazon, Microsoft ו-ByteDance, חברת האם הסינית של TikTok.
בין הנושאים שהוועדה האירופית חוקרת
נמנית הגישה של Meta ל"שלם או שתראה פרסומות באפליקציה",
שבה החלה מטא באוקטובר האחרון שירות מנויים שמאפשר
למשתמשים אירופאים של Facebook ו-Instagram לשלם עד 12.99 יורו בחודש
תמורת גרסאות ללא פרסומות.
הוועדה מביעה דאגה מכך שהבחירה הבינארית שמציעה Meta
עלולה לא להציע אלטרנטיבה אמיתית למשתמשים שלא מסכימים לתנאים,
ובכך לא למנוע הצטברות נתונים אישיים על ידי חברות גדולות.
ניתן לראות את הפרסום הרשמי בנושא מטעם האיחוד בלחיצה כאן.
בנוסף, האיחוד האירופי חוקר גם את חנויות האפליקציות של Apple ו-Google.
ה-DMA קובע שפלטפורמות דיגיטליות גדולות, המכונות "שומרי שער",
חייבות לאפשר למפתחי אפליקציות להכווין צרכנים להצעות
מחוץ לשתי החנויות הדומיננטיות, ללא עלות.
האיחוד האירופי חושד ש-Apple וחברת האם של גוגל, Alphabet,
מגבילות את יכולתם של מפתחים לתקשר בחופשיות עם משתמשי הקצה
ולקדם הצעות ולכרות חוזים ישירות, כולל על ידי הטלת עמלות שונות.
הוועדה האירופית דואגת מכך ש-Apple ו-Alphabet
עדיין גובות עמלות חוזרות ממפתחי האפליקציות.
כמו כן, "מסך הבחירה" של Apple לדפדפן Safari נמצא תחת בדיקה.
לפי ה-DMA, אפל חייבת להציג למשתמשים "מסכי בחירה"
שיאפשרו להם בקלות וביעילות לבחור שירות ברירת מחדל חלופי,
כמו דפדפן או מנוע חיפוש, במכשירי אייפון של החברה.
אפל (Apple) הגיבה בהצהרה:
"אנו בטוחים שהתוכנית שלנו עומדת בדרישות ה-DMA,
ונמשיך לעבוד באופן בונה עם הוועדה האירופית ככל שהחקירות מתקדמות."
בין הדאגות הנוספות של הוועדה נמנית גם השאלה,
האם Google Search עשתה מספיק כדי להבטיח ששירותים של צד שלישי
המופיעים בתוצאות החיפוש מטופלים באופן הוגן ולא מפלה לעומת שירותים משל עצמה,
כמו Google Shopping ו-Google Flights.
אוליבר בת'ל, בכיר ב- Google, אמר בהצהרה:
"כדי לעמוד בדרישות ה-DMA, ביצענו שינויים משמעותיים באופן פעולת שירותינו באירופה.
אנו עבדנו עם הוועדה האירופית, גורמים נוספים וצדדים שלישיים במספר אירועים
במהלך השנה האחרונה כדי לקבל ולהגיב למשובים, ולמצוא איזון בין צרכים מתנגשים באקוסיסטם.
אנו נמשיך להגן על הגישה שלנו בחודשים הקרובים."