עוד פיטורים בהייטק?
במהלך שנתיים של פיטורים נרחבים ב-Amazon (אמזון),
החברה הודיעה על פיטורי מאות עובדים ביחידות Prime Video ו-MGM Studios.
מייק הופקינס, המנהל האחראי על היחידות הללו, שלח מכתב לעובדים,
מודיע על סבב הפיטורים הנוכחי ומסביר את המניעים מאחורי המהלך הזה.
למה אמזון מפטרים כמות גדולה של עובדים?
הפיטורים הם חלק ממהלך רחב יותר של חברת אמזון (Amazon)
לשיפור יעילות ומיקוד משאבים להצלחה ארוכת טווח.
הופקינס כתב במכתבו כי החברה בחנה "כמעט כל אספקט של העסק שלנו"
עם מטרה לשפר את היכולת לספק "סרטים מהפכניים, תוכניות טלוויזיה וספורט חי
בחוויה בידורית אישית ונוחה ללקוחותינו ברחבי העולם".
כתוצאה מכך, החליטה החברה להפסיק או להפחית השקעות בתחומים מסוימים,
תוך הגברת ההשקעה והמיקוד בתוכן ויוזמות מוצר שמספקות את ההשפעה הגדולה ביותר.
הפיטורים ב-Prime Video ו-MGM Studios מגיעים בעקבות פיטורים נרחבים בחברה,
שהחלו בסוף 2022 והמשיכו לאורך 2023,
כאשר יותר מ-27,000 עובדים פוטרו בכמעט כל תחום הפעילות של החברה.
גל הפיטורים הזה הוא סימן לשינוי אסטרטגי באמזון,
שמחפשת להתמודד עם אתגרים כלכליים ולהתאים את עצמה לשוק המשתנה.
המהלך מעיד על רצון להתמקד בתחומים שיביאו תוצאות טובות יותר לחברה בטווח הארוך,
תוך ויתור על פעילויות שאינן תורמות הרבה למטרה זו.
השינויים ב-Amazon, ובפרט ביחידות Prime Video ו-MGM Studios,
מצביעים על תהליך של התאמות וחידושים,
שמטרתו המרכזית היא ככל הנראה לשפר את הריווחיות ולהבטיח את המשך ההצלחה של החברה בעולם הבידור הדיגיטלי.
הפיטורים האלו מהווים חלק ממהלך רחב יותר של שינויים ארגוניים ואסטרטגיים,
שמטרתם להגדיל את הסיכויים שעתידה של החברה יהיה ורוד יותר ועם קצת יותר מזומנים בכיס בשוק התחרותי של ימינו המתמודד עם תחרות גבוהה ודרישות משתנות מצד הלקוחות.
מכתב הפיטורים שנשלח לעובדים ע״י מייק הופקינס:
Team,
We’ve taken significant steps towards our long-term vision of making Prime Video the first-choice entertainment destination for customers worldwide, and I’m proud of everything we’ve accomplished as a team to date. Our investments in programming, marketing, and technology have enabled us to expand our selection of blockbuster movies, hit tv series, live sports, the world’s largest TVOD catalog along with over 650 partner Channels worldwide, and AVOD services including Freevee – all available in a single destination, delighting customers around the globe. And, through our acquisition of MGM, we’ve increased our investments in theatrical films and driven growth in MGM+ and our licensing and third-party production businesses.
Yet, at the same time, our industry continues to evolve quickly and it’s important that we prioritize our investments for the long-term success of our business, while relentlessly focusing on what we know matters most to our customers. Throughout the past year, we’ve looked at nearly every aspect of our business with an eye towards improving our ability to deliver even more breakthrough movies, TV shows, and live sports in a personalized, easy to use entertainment experience for our global customers. As a result, we’ve identified opportunities to reduce or discontinue investments in certain areas while increasing our investment and focus on content and product initiatives that deliver the most impact. As a result of these decisions, we will be eliminating several hundred roles across the Prime Video and Amazon MGM Studios organization.
Today, we will begin to reach out to colleagues who are impacted by these role reductions. Notifications will be sent out shortly, and we expect all notifications in the Americas to be completed this morning (Pacific time), and most other regions by the end of the week. We are following local processes, which may include time for consultation with employee representative bodies, possibly resulting in longer timelines to communicate in some countries.
This is a difficult decision to make and one that my leadership team and I do not take lightly. It is hard to say goodbye to talented Amazonians who’ve made meaningful contributions on behalf of our customers, team and business. Thank you for your dedication and work. To help with the transition, we are providing packages that include a separation payment, transitional benefits as applicable by country, and external job placement support.
Our prioritization of initiatives that we know will move the needle, along with our continued investments in programming, marketing and product, positions our business for an even stronger future. Prime Video is one of the most popular benefits for Prime members, and one of most widely used entertainment destinations in the world. I’m proud of the work you do every day on behalf of our customers, and I’m looking forward to continuing to build our business for the future.
-Mike