אחד האתגרים העיקריים שניצבים בפני בית עסק שמעוניין להטמיע תהליך של קידום אורגני בעסק, ולשפר את הנראות של עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש, הוא מדידה נכונה ורלוונטית של התקדמות פרויקט הקידום. במאמר הזה ננסה לשפוך אור על המדדים החשובים שכדאי לשים אליהם לב, כאשר בוחנים אפקטיביות של תהליך קידום אורגני של אתר.
דוח תקופתי מסודר
הפעולה הראשונה שתירצו לוודא שמתקיימת בתוך תהליך הקידום, היא קבלת דיווח תקופתי (בדרך כלל חודשי, אבל יש גם מקדמים שנוהגים לדווח באופן רבעוני). בדיווח כזה, חשוב יהיה שהמקדם או חברת הקידום מולה התקשרתם, ישלבו נתונים אודות כלל הפעולות שבוצעו באתר ומחוצה לו על מנת לקדם את עמודי האתר במנועי החיפוש. רמת הפירוט צריכה להיות מספיקה על מנת שהלקוח יוכל להעריך את איכות השירות שקיבל: איזה דפים עברו שינוי משמעותי, אילו קישורים חדשים נוצרו (פנימיים וחיצוניים), דפים חדשים שנוספו, הקטנת נפח האחסון של התמונה ושיפור מהירות טעינת האתר וכולי.
ככל שתקבלו דוח ובו רמת פירוט גבוהה יותר, כך תוכלו להעריך באופן אובייקטיבי יותר, האם התהליך מתקדם בהתאם למתווה ולוחות הזמנים עליהם סיכמתם.
לבדיקה על דוחות לשיפור תנועת האתר שלכם – תבדקו את הקישור הבא!
שקיפות בתהליך באופן שוטף
מעבר לדוח התקופתי, חשוב מאוד שלכם, כלקוחות, תהיה נגישות לנתונים באופן שוטף ואובייקטיבי. אם תהליך הקידום מבוצע כמו שצריך, המקדם או חברת הקידום מולה אתם עובדים יציעו לכם לעשות שימוש בכלי מעקב אחר מיקומים, כדי להעריך את ההתקדמות באופן שוטף, ולעקוב אחר שינויים ומגמות. כמו כן, רצוי שתהיה לכם גישה לקונסול של גוגל, ולכלי המעקב גוגל אנליטיקס, כדי שתוכלו להבין בצורה טובה יותר את התנועה המגיעה אליכם לאתר.
זמינות
פרמטר לא פחות חשוב שכדאי יהיה לכם להתעקש עליו בתהליך קידום אורגני, הוא זמינות חברת הקידום או המקדם לשאלות באופן שוטף. לפעמים, לא תבינו היכן בדיוק נמצא הפרויקט, והמתנה למועד הדיווח החודשי תהיה ארוכה מידי עבורכם. במצבים כאלו, טוב יהיה אם מי שמספק לכם את שירותי הקידום יהיה זמין לשאלות.
בתהליך קידום אתרים סטנדרטי, חלק לא קטן מן העבודה מתבצע במיקור חוץ. בתצורת העבודה הזאת, מתאפיין תהליך הקידום בתקופות של המתנה לסיום פעולות שמבוצעות על ידי ספקים (הטמעה של קישורים, כתיבת תוכן, יצירת ביקורות חיוביות, שיתופים וכו'). במקרים כאלו, הלקוח לא תמיד מודע לעבודה שמתבצעת מאחורי הקלעים ויכול להתרשם כי הפרויקט תקוע. טוב יהיה אם במקרים כאלו, חברת הקידום תשמור על רמת זמינות גבוהה ללקוח.
שיפור בדירוגים של ביטויים שהגדרתם מראש
אם תראו שיפור שוטף ומתמשך בדירוגים של ביטויי המפתח החשובים לכם לאורך זמן, ככל הנראה העבודה שמתבצעת עבורכם היא טובה. שימו לב: כל תהליך קידום חווה עליות וירידות. מדובר בתצורה טבעית. הדרך לרכישת סמכות ומהימנות מצד מנוע החיפוש הגדול בעולם היא לא דרך קצרה. היא דרך שבמהלכה גם מנוע החיפוש מבצע ניסוי וטעיה, ומודד את תפקוד עמודי האתר שלכם במצבים שונים.
לכן, המעקב השוטף אחר מילות המפתח שהגדרתם מראש, חשוב יהיה גם לשמור על אורך רוח ולהעניק לתהליך הקידום הזדמנות.
שיפור בדירוגים של ביטויים שלא הגדרתם מראש
תהליך קידום אורגני אשר מבוצע בצורה נכונה, אמור להביא לשיפור בדירוגים לא רק של ביטויי המפתח אותם הגדרתם, אלא גם עבור ביטויים משלימים ורלוונטיים. למעשה, בתהליך קידום אורגני אתם משפרים באופן הדרגתי ומדוד את הסמכות של בית העסק שלכם לפעול בנישה שבה הוא פועל. כאשר מנוע החיפוש מתרשם שאתם אכן גורם סמכותי ומהימן, ולא מייצרים סכנות כמו הונאות ופגיעה בפרטיות של קהל הלקוחות שלכם, הוא נוטה יותר לייעד תוצאות חיפוש הכוללות את עמודי האתר שלכם, לקהל יעד אשר מבצע חיפושים רלוונטיים שונים בתחום.
שיפור בתנועת הלקוחות האורגני המגיע לאתר
שיפור תמידיים בדירוגים בביטויי המפתח אותם אתם מקדמים הוא רק חלק מן הביטוי של תהליך הקידום האורגני. ביטוי נוסף שעליכם יהיה למדוד כדי להבין שתהליך אכן מייצר מענה הולם לצורך שלכם, הוא השיפור בתנועה האורגנית המגיעה לאתר. קידום אתרים הוא אמנות, ולעיתים, בשל שיקולים של עלות תועלת, לא תמיד כדאי להילחם על המקום הראשון עבור כל ביטוי וביטוי. במקרים מסוימים, השיפור המשמעותי יכול להגיע בעקבות שיפור בשיעור ההקלקות של גולשים על תוצאות חיפוש שאינן במקום הראשון, מה שיוביל לתנועת לקוחות אורגני משמעותי יותר לאתר.
לכן, השאלה שאתם צריכים להיות מוכנים אליה היא אילו מילים וביטוי מפתח, מכל הקצוות ומכל סוגי הלקוחות, אתם רוצים שתוביל לאתר שלכם לפי סדר עדיפויות ובכך באמת לכוון לפלח אוכלוסייה המתאימה לעסק שלכם.
שיפור במכירות שמקורן בתנועה אורגנית לאתר
דרך נוספת למדוד את אפקטיביות תהליך הקידום היא מדידת העלייה במכירות הנובעות מתנועה אורגנית באתר. כאן המדידה היא מעט טריקית. לקוח יכול לגלות את האתר באמצעות חיפוש אורגני, אבל לחזור ולרכוש את המוצר או השירות המבוקש דווקא בערוץ הסושיאל.
לכן, חשוב יהיה להטמיע מנגנון מדידה שלוקח בחשבון את ההיבטים השונים של תנועת גולשים לאתר ומקורות התנועה אליו כגון פיקסלים. אם בסופו של דבר תצליחו להקים מנגנון מדידה כזה, תוכלו להבין בצורה טובה יותר, האם הקידום האורגני תורם באופן ישיר להכנסות בעסק.